Det synlige og usynlige jobmarked

Jobmarkedet er generelt kendetegnet ved, at det er opdelt i et synligt marked og et usynligt marked. Det synlige stillingsmarked omfatter opslåede ledige stillinger, der er annoncerede i aviser, i fagblade og på internettet. De fleste har nem adgang til det synlige stillingsmarked, og derfor er der ofte mange ansøgere til hver stilling. Dermed er du i hård konkurrence, når du søger i den del af stillingsmarkedet.

Det usynlige stillingsmarked rummer de stillinger, der ikke er annoncerede eller offentliggjort på anden vis. Enten fordi de ikke er ledige i øjeblikket, måske er stillingen slet ikke beskrevet endnu, eller måske er virksomheden ikke begyndt at rekruttere til stillingen endnu. På det usynlige stillingsmarked finder du også de stillinger, som kun vikarbureauer, rekrutteringsfirmaer og headhuntere kender til.

Undersøgelser viser, at det usynlige stillingsmarked generelt er det største – det er her, de fleste job besættes. Det er med stillingsmarkedet som med et isbjerg – kun toppen er synlig, og langt den største del er usynlig.

Det er en god idé at henvende sig både til det synlige og det usynlige stillingsmarked samtidigt. På den måde giver du dig selv flest muligheder for at komme i betragtning til ledige stillinger.

Værd at huske!

  • Stillingsmarkedet består af det synlige og det usynlige stillingsmarked
  • Det synlige marked består af de synlige stillinger f.eks. på internettet og i aviser
  • Det usynlige marked består af de ”usynlige” stillinger hos f.eks. headhuntere og rekrutteringsfirmaer
  • Det kræver forberedelse, struktur og målrettet indsats at søge job på det usynlige stillingsmarked
  • Der er større chance for at få job på det usynlige marked end det synlige
  • Sandsynligheden for at komme i betragtning til et job stiger, hvis du er aktiv på både det synlige og usynlige stillingsmarked.